Steeds meer chauffeurs kiezen ervoor om afstand te nemen van loondienst en eigen rijder te worden. Dit betekent dat een chauffeur een eigen vrachtwagen heeft en daarmee eigen opdrachten kan aannemen en dus ook een eigen ritme kan bepalen.
Wat kost het?
Het kostenplaatje voor het worden van een eigen rijder is relatief hoog. Uiteindelijk moet er veel gebeuren voordat umet een opdracht en een eigen vrachtwagen de weg op kan. Om te beginnen is er het starterskapitaal. Voordat ueen bedrijf start, is het mogelijk om hiervoor een lening af te sluiten maar in dit geval geldt dat niet. Het mag dus geen geleend geld zijn. Dit starterskapitaal is bedoeld om te kunnen starten met het bedrijf, maar het hebben van het bedrijf is nog maar het begin. Als eigen rijder moet ubnamelijk ook een eigen vrachtwagen hebben. Er zijn veel mogelijkheden wat betreft het kopen van een eigen vrachtwagen, u kunt zelf opzoek naar de vrachtwagen die bij u past. Een DAF CF kopen kan uiteindelijk de meest emotionele investering zijn die een rijder in zijn leven doet.
Wat u er voor terug krijgt
Omdat werken in loondienst steeds lastiger wordt vanwege de hoeveelheid aan regels, is het werken voor uzelf in de transportsector een pré geworden. Eigen baas zijn betekent in dit vakgebied vrijheid. Met wat hulp is het mogelijk om zelf opdrachten aan te nemen, zelf facturen te versturen, en u vooral niet hoeven te verantwoorden tegenover iemand die boven u staat. Dit maakt de investering ontzettend waardevol, ook al duurt het even voordat het lukt om alles rond te krijgen.
Het werken
De reden waarom veel chauffeurs hebben gekozen voor werken in de transport is de mate van vrijheid die wordt ervaren tijdens het rijden. Alleen op de weg en zelf naar de plaats van bestemming komen geeft voor veel chauffeurs een enorme voldoening. De keuze om eigen rijder te worden ligt in het verlengde hiervan. Een bedrijf bepaalt niet meer waar de chauffeur heen moet, dat heeft een chauffeur vanaf het moment dat hij eigen rijder is zelf in de hand.
Investering
Op lange termijn kan er dus gesproken worden over een grote maar ook lonende investering. Uiteindelijk is geluk altijd de investering waard, zeker wanneer de kans van slagen groot is. Het beperkte risico is dan ook een belangrijke reden voor veel chauffeurs om de keuze te maken, ook al zit er veel tijd en geld in. Wanneer het bedrijf staat, staat het sterk.